Mõte tekkis juba 4 aastat tagasi
- mu postkasti peal oli küll silt, mis teatas, et tellimata reklaami
ma ei soovi, kuid ometi oli üks partei leidnud mooduse sellest mööda
hiilida. Avastasin, et mu korteriukse välismise lingi külge oli
riputatud silt, mis teatas "Läksin valima" ning all selle
erakonna logo. Imestasin, miks nad siis juba mu aknale kleepsusid ei
kleebi, kui neil niikuinii taktitunnet pole. Eelmiste valimiste ajal
leidsin oma postkastist (millel endiselt oli reklaami tõrjuv silt)
ühe teise erakonna poolt välja antud väikse lauliku ning ilupilte
mulle isiklikult tundmatute inimeste (st poliitikute) lapsepõlvest
või sportimisest.
See on prügi. Mingit asjalikku
(rääkimata hädavajalikust) infot ma neist pabertoodetest ei saa.
Enamasti rändab see materjal kohe prügikasti. Ahju tulehakatuseks
see paber tavaliselt ei kõlba. Miskipärast pakutakse valijaile
koostöövormi "prügi meilt, prügikast teilt".
Reklaamikulu moodustab 60-90%
erakondade kogukuludest (Jüri Adams, "Erakondade rahastamisest
läbi aegade", Delfi, 31. oktoober 2012). Neid kulusid
rahastatakse peamiselt kahel moel: kas annetustest (on põhjust osa
sellest rahast ebapuhtuses kahtlustada) või erakondade riiklikest
toetustest, st sellesama maksumaksja rahast, keda sunnitakse toimima
erakondade prügikäitlejatena. Aeg-ajalt kasutakse
parteipropagandaks ka otseselt kohaliku omavalitsuse ressursse, mis
samuti tuleb maksumaksjalt. Parteid kulutavad kümneid tuhandeid
eurosid, et toota kraami, mille eesmärk on algusest peale jõuda
prügikasti.
See on ebaõiglane ja raiskav.
Õiglane oleks, kui poliitikud ise enda toodetud prügi käitleksid.
Sestap peaks tegema nii - kõik
valimisreklaamid, millega privaatsesse sfääri tungitakse, võiks
viia parteikontoritesse tagasi, tagasi lätetele.
Sellise teguviisi sõnum oleks
mitmeharuline.
1. Puhtökoloogiline: ärge tootke
prügi, vaid kasutage ressursse millegi loomiseks.
2. Poliitökoloogiline: ärge
tootke prügi meie raha eest, st ärge raisake meie raha. Ärge
mahhineerige oma annetustega (see muutub eriti naeruväärseks, kui
arvestada, et te mahhineerite selleks, et toota prügi). Pidage
puhtust nii materiaalses kui moraalses ja mentaalses mõttes. Ja miks
mitte ka see - valija pole prügikast, ta on poliitiline subjekt,
kellel on nt võime kõndida ja prügi selle lähtekohta tagasi tuua.
3. Sisulise ja väärika suhtluse
sõnum. Valimiskampaaniad on suuresti muutunud kommertsiaalseteks -
parteisid reklaamitakse nagu ostukeskusi, poliitilisi märksõnu
pakutakse, nagu oleks need "hullude päevade" odavkaup.
Niigi on meie poliitiline süsteem kujunenud suuresti
klientelistlikuks, st teenete ostu ja müügi loogikal põhinevaks.
Poliitiline kommunikatsioon aga peaks olema sisuline mõtete vahetus,
mitme poolega dialoog. See on lugupidamise küsimus. Kui poliitiline
väli tahab olla usaldusväärne ja lugupidamist väärt, peaks ta ka
valijat väärikalt kohtlema - mitte impulsiivse ostlejana, vaid
mõtleva partnerina.
Sestap peaks siinses aktsioonis
peaks tegema erandeid teatavat sorti reklaamidele, mille eesmärk on
sisuline suhtlus. Näiteks kui mulle saadetakse parteiprogramm või
valimisprogramm, mis on läbi kirjutatud (näiteks koos sellega, kust
leitakse raha ühe või teise asja teokstegemiseks), siis see on
valimisotsust teha aitav info. Prügiks tuleb aga lugeda kõik muu,
mis ei erine oma laadilt tavalisest kommertsreklaamist või
müügikataloogist. Aktsiooni kolmas sõnum on niisiis: suhelge
valijaga sisuliselt nagu võrdne võrdsega.
See pole pelk protestiaktsioon.
Selle sõnum on tegelikult konstruktiivne: poliitik, pea oma valijast
lugu (et valija saaks sinust lugu pidada); ole tema suhtes aus; ära
raiska ressursse - ka selles mõttes, et ära raiska võimalust
põhjendada valijale oma tegevusplaane sisuliselt, ära viska ära
sisulist võimalust pidada dialoogi selle üle, kuidas oleks kõige
parem valla, linna või riigi asju korraldada. Poliitik, palun taha,
et sind valitaks sinu sisu, mitte kesta järgi. Ja siit järeldub
omakorda - poliitik, palun ole ise selline, et sul seda sisu pakkuda
oleks. Sest see on põhiline viis, kuidas hoida ära inimeste
pettumust poliitikas.
Niisiis,
kutsun üles tegema järgmist. Esiteks - hankige oma postkastile
kleeps, mis teatab, et te ei soovi tellimata reklaami (see peaks
olema ametlik Eesti Posti kleeps, millega kaasneb ka teie vastav
avaldus - muude kleepsude järgimine pole postiljonidele kohustuslik;
vt
http://www.post.ee/reklaamistloobumine).
Teiseks - viigem valimiseelne poliitprügi tagasi parteikontoritesse,
lisades sellele oma sõnumi. Selleks on kolm viisi: 1) tuua see
vastavasse kogumispunkti, kust siis need lõpuks hulgaviisi
parteikontorisse tagasi toimetatakse; 2) saata see posti teel
kohalikesse parteikontoritesse tagasi (soovitavalt saaja kulul), 3)
viia see isiklikult kohalikesse parteikontoritesse, kas postkasti või
otse ametniku lauale (see annab võimaluse ka otse oma arvamust
väljendada).
Tartus
asub kogumispunkt Genialistide Klubi kohvikus. Infot
teiste kogumispunktide ja muu kohta saab lugeda ja küsida Facebooki
leheküljelt https://www.facebook.com/groups/tagasilatetele/
või blogist tagasilatetele.blogspot.com.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar