Jalutasin
kodulinnajaos ringi ja otsisin kohta, kus saaksin segamatult üht
raamatut lugeda – ei leidnudki lõpuks, aga ega ma väga pingsalt
ei otsinud ka. Aga tekkis selline mõte:
üks võimalus mõõta
vabadust
kui kaugel on
lähim koht vabas
õhus,
kus saaksid vähemalt
tund aega
häälega endale
raamatut ette lugeda,
ilma et peaksid seda
pealtnägijate
pärast katkestama?
See ei ole
loomulikult vabaduse kui sellise määratlus. See on pilt ühest
teatavast vabadusest. Tegelikult pole see isegi selle vabaduse
kirjeldus, vaid mudel selle kohta, mida see teatav vabadus sisaldab
ja eeldab.
Esiteks – see koht
võiks olla ju ka oma tuba; ja hea ongi, kui inimesel on oma tuba,
oma kodu, kus ta võib ennast tunda vabalt, teha, mida tahab. Aga
päris vabadus on see alles siis, kui ta pole suletud ainult su
privaatsfääri – sest kui saaksid vaba olla ainult oma toas, siis
oleks sa mingis mõttes ikkagi kinni. Päris vabadus on see, kui ma
saan ennast tunda väljaspool oma tuba sama vabalt kui oma toas. Mul
on võimalus oma piiratud privaatsfäärist väljuda ja leida endale
vabaduse väljaspool seda. Mingi kolmas koht
väljaspool privaat- ja avaliku sfääri vastandust.
Vaba õhk – see
viitab loodusele: sa oled vaba, kui sa oled mingitki pidi ühenduses
loodusega, selle ise kulgeva elustiihiaga. Ja sa oled eriti vaba, kui
sa suudad selle ühendada oma inimlikkuse, kultuuriga. Lehekülg,
millel on läbisegi kirjatähed ja puulehtede liikuvad varjud ja
mille peale puhub tuul, vaba, seintest piiramata õhk – see on üks
pilt inimlikust mõtestatud vabadusest.
Raamatu lugemine –
see on suhtlus, sotsiaalne tegevus. Aga seejuures on see selline
sotsiaalne tegevus, milles pole vahetut teise pilgu või kõnetuse
sundivust ega piiravust. Sa suhtled, aga sa oled selles iseenda
peremees. Selles on Kirjasõna Vabariigi võlu – kirjasõna on üks
suhtluse, sotsiaalsuse vabaduse hoidja, sest võimaldab vormida oma
mõtet täiesti ise ja võimaldab ka lugejal selle vastuvõttu
täiesti ise suunata. Ei ole vaja kellelegi meeldida, ei ole vaja
olla viisakas, lihtsalt kirjuta või loe.
Valjusti lugemine
iseendast pole oluline. Oluline on just see, et sa saaks lugeda
täiesti nii, nagu parajasti õige tundub. Ses mõttes pole see
võrreldav teistele ette lugemisega, sest see oleks juba esinemise
olukord. Iva on lugemise sundimatus: seda võib teha
mõtlemispausidega, vahelejättudega, valjusti, kas või alasti, kas
või tantsides – aga peamine, ilma esinemata, vabana oma
persona'st. (Sama kehtib ka
kirjutamise kohta.) (Erandiks on väga lähedane inimene, kelle ees
sa ei pea esinema ja keda su iseolek tema kõrval ei häiri.)
Lugemine
on dialoog iseendaga – ja see on iga muu tõelise dialoogi alus;
ainult inimene, kes oskab iseendaga vestelda, endaga vaielda, endale
mingeid asju seletada, on suuteline pidama ka teistega sisukat
dialoogi, mis ei jää ainult monoloogide vahetamiseks. Ja sisuline
dialoog on mõistagi üks vabaduse komponent – ilma
dialoogita pole vabadusel lihtsalt ruumi, kus liikuda – sest
vabadus on loomult liikuv.
Lugemine
ka veel sellepärast, et see on aktiivne tegevus, vaimu aktiivsus.
Asi pole selles, et oleks koht, kus ma saaksin segamatult lihtsalt
vahtida – kuigi seda on ka vaja. Josef Pieper eristab jõudeaega ja
puhkust: puhkus on lihtsalt mittetöötamine, vahepaus pingutuse
vahel; jõudeaeg on väljaspool seda vastandust, see on sundimatu
vaimselt aktiivne ilma vaevata töö, millest polegi vaja puhata –
sest ta kosutab iseenesest. Mõtlev lugemine on jõudeaja üks vorme.
(Vaba loov kirjutamine samuti.) Inimene, kel on jõudeaega, on vaba.
Ja
loomulikult kuulub selle vabaduse juurde võimalus tulla tagasi –
mitte ainult oma tuppa, vaid ka teiste pilgu alla, teistega silmitsi,
esinema, vestlema, tegutsema, olema tavamõttes sotsiaalne; tuua see
vabadus sealt kaasa, sulatada ta siiagi. Kui seda võimalust poleks,
oleks see vabadus vaid pagulase vabadus.
Joseph Farquharson "Summertime"
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar