3.2.09

TuttoDante

Roberto Benigni, keda väljaspool Itaaliat teatakse põhiliselt tema koonduslaagri-komöödia "Elu on ilus" ning Jarmushi "Kohvi ja sigarettide" avastseeni närvilise kohvijoodiku järgi, on Itaalias ka tunnustatud laiv-esineja. 2006. aastast alates on ta esinenud etendusega "TuttoDante", mis järgib Toskaanas levinud poesia estemporanea, improvisatsioonilise luuleetenduse vormi. iga etendus on unikaalne, kestab umbes poolteist tundi ja koosneb Benigni monoloogist, kus ta puudutab nii isikliku elu sündmusi kui ka ühiskondlikke probleeme, sageli koomilises või satiirilises võtmes, seostab neid Dante "Jumaliku komöödiaga", liigub seejärel "Komöödiale" lähemale, kommenteerib ja tõlgendab lõiku, mida ta esitama hakkab, ning lõpuks esitabki peast mõne peatüki Dante teosest. kogu projekt algas 2006. aasta juulis 13 etendusega Dante sünnilinnas Firenzes Santa Croce väljakul - need salvestati, näidati hiljem televisioonis ning anti välja DVD-na (tõenäoliselt on see maailma edukaimalt müüdud teatrietendus); siin võib nt näha, kuidas Benigni loeb "Jumaliku komöödia" algust ("Nel mezzo del cammin' di nostra vita"). Itaalias on see show väga populaarne, Benigni tuuritas sellega mööda Itaaliat ringi, ja nüüd on ta alustanud sellega maailma-tuuri - detsembris käis Šveitsis, märtsist maini on etendused Prantsusmaal, Saksamaal ja mujal Euroopas ning seejärel New Yorgis ja Buenos Aireses.
suurim publik oli etendusel, mille ta andis televisioonis - hinnanguliselt 10 miljonit vaatajat (Itaalia rahvaarv on ligi 60 miljonit). see etendus keskendus "Põrgu" 5. laulule, mis kõneleb põrgu teisest ringist, milles asuvad lihahimuga patustanud - sealhulgas tuntud armastajad Paolo ja Francesca. lõike selle sissejuhatavast osast võib näha nt siin, siin ja siin, eks neid leidub veelgi, kui otsida. etenduse alapealkirjaks oli 5. laulu 103. värss "Amor, ch'a nullo amato amar perdona" (Rajametsa tõlkes "Arm sunnib armastama armastatu"), ja nii palju, kui ma aru saan, paneb Benigni selle lõigu "Jumalikust komöödiast" vaba armastuse ja naiste vabaduse tänapäevasesse konteksti - Francesca kui ise vabalt maise armastuse poolt otsustav naine (muidugi on Benigni mõttekäigud keerulisemad, ta räägib sellega seoses Madonna-kultusest ja muust teoloogilisest, põikab surmanuhtluse teema juurde jne).
siin aga siis etenduse finaal, Dante tekst Benigni esituses:



originaali võib lugeda nt siin

4. veebruar. tegin juttu väiksed korrektiivid.
.

Kommentaare ei ole: