avastasin, et eile, 18. märtsil sai 70-aastaseks Igor Černov, kes oli esimene Tartu ülikooli semiootikaprofessor ja kelle artistlikke loenguid ma noore ja rohelisena suure huviga kuulasin. tema kohta võib lugeda "Eesti kirjanike leksikonist", midagi leiab ka internetist (muu erialase kõrval näiteks seda, et ta on noorena võistelnud purjespordivõistlustel koos oma isa, mitmekordse Eesti purjetamismeistri Apolloniga). ta oli ka näiteks juhendaja Valdur Mikita 1994. aastal kaitstud magistritööle "Normid ja loov käitumine". kõigi eelduste kohaselt on ta ka Kõivu ja Vahingu "Endspieli" Semiootiku prototüüp.
kahjuks ei leidunud netis temast ühtki videot - just oma inimliku faktuuri poolest on ta mulle eluks ajaks meelde jäänud. Mart Orav andis ühe pildi, mis on tehtud 1989. aastal Tartus Kirjandusmuuseumi direktori kabinetis, kui Ivar Grünthal esimest korda pärast pagulusse minekut Eestis käis - pildil on vasakult vaadates Virve Grünthal, Mart Orav, Igor Černov, Ivar Grünthal ja Sirje Olesk.
panen siia ühe lõigu oma "Aeglaste" I osast, mis on põhiliselt kirjutatud juba 2002. aasta kevadel, hiljem pisut täiendatud.
*
Õhtul
oli saade
Lotmanist. Saade oli
tehtud 1994
ja muuhulgas
kõneles seal
ka Černov. Milline
mõnu oli
teda vaadata
ja ära
tunda just
see Černov,
millisena ma
teda mäletan
–
punaseruuduline pintsak
seljas, eredaid
riideid ta
armastas, tugevate
prillide taga
otsekui hellikud,
suured, sinised,
aeg-ajalt
pisut vesised
silmad, intensiivne
ja enesest
ettepoole ruttav
kõnemaneer, aeg-ajalt
õhku ahmiv
ja p-häälikut
oma hoogsuses
nagu välja
sülitav, hääl
ära suitsetatud,
pingutatud kõrge
hääl, mis
madalale kukkudes
muutub pisut
kähisevaks, tugev
alahuul pidevas
liikumises, naeratus
jätab pisut
häbeliku mulje,
sest ta
ei paljasta
oma ülemisi
hambaid.
Loengud
olid muidugi
veel hoogsamad.
Ta rääkis
auditooriumi ees
edasi-tagasi
kõndides, isegi
rühkides, aeg-ajalt
piilus laualt
konspekti; kui
tema improvisatsioon
takerdus, tegi
ta kähisevaid,
lausa ägisevaid
parasiithäälitsusi; ma
mäletan, ükskord
alustas ta
nii –
"teatavasti 1965.
aastal Tartu
ülikool põles"
ning sellele
järgnes täiesti
tahtmatu ägin,
otsekui murraks
see mälestus
ta maha,
kuigi see
oli lihtsalt
tema mõtlemist
saatev hoo
säilitamise hääl (see oli midagi
sellesarnast,
nagu ägiseb
köster
"Kevade"
filmis, kui
Toots ta
pikali
jookseb, aga
pisut
intelligentsem
ja
vaoshoitum);
kuulajad puhkesid
naerma, sest
kõik see
mõjus nii
dramaatiliselt, Černov
ei saanud
asjast aru
ja ütles
"mis te
naerate, päriselt
põles, ise
olin tunnistajaks".
Černov
oli
minu
ülikooliaja
esimese
poole
iidoliks
–
see
sõna
kõlab
halvasti,
aga
ma
ütlen
seda
kõige
südamlikumalt.
Ta
oli
esimene
ja
peaaegu
ainus,
kes
mul
õigupoolest
aitas
Tartusse
sisse
elada,
kes
tekitas
tunde,
et
ma
pole
siin
juhuslik
ja
väike.
Esimest
korda
kohtusime
kohe 1994.
aasta
sügisel,
kui
ma
läksin
semiootika
osakonda
–
see
asus
tollal
peahoone
kõrval
keeltemajas
ühes
pisikeses
toakeses
–
läksin
küsima,
kas
on
võimalik
semiootikat
võtta
kõrvalerialaks.
Õigupoolest
ei
teadnud
ma
siis
semiootikast
tuhkagi,
mind
huvitas
eriala
nimetuse
teine
pool
"... ja
kultuuriteooria";
Lotmanit
olin
ma
lugenud
vaid
paari
artikli
jagu
"Kultuurisemiootikast",
suuremat
aru
ei
saanud.
Černov
palus
mul
istuda
ning
hakkas
pärima,
kust
ma
pärit
olen,
mida
õpin,
mida
ma
semiootikast
tean.
See
tähelepanu
lõi
mind
pahviks,
seda
enam,
et
ta
ilmselt
tajus
mu
hirmu
ja
ebalust
ning
eluvõõrust,
nii
et
ütles,
et
kui
mul
ülikooli
asjadega
probleeme
on,
kui
ma
ei
saa
aru,
kuidas
ja
mis,
siis
võib
alati
tema
juurde
pöörduda
ja
küsida.
Muuseas,
tol
esimesel
korral
ma
ei
teadnud,
et
ta
on
Černov,
ma
mõtlesin,
et
ta
on
niisama
üks
õppejõud,
ja
Černovi
tegelikust
tähtsusest
Lotmani
ühe
järglasena
(Toropi
kõrval)
sain
ma
veelgi
hiljem
aru.
Ühesõnaga,
hakkasin käima
Černovi
sissejuhatuses
kultuuriteooriasse,
kuulasin seda
tegelikult kaks
kursust järjest,
ja teisigi
tema kursuseid
kuulasin eelkõige
tema enda
pärast, sest
need olid
tõelised etendused.
Varsti
selgus, et
me elame
Annelinna lõpus
peaaegu naabermajades,
sattusime aeg-ajalt
linna või
linnast sõites
sama bussi
peale ning
ajasime juttu,
põhiliselt küll
kuulasin mina
aukartlikult teda.
Kahjuks imelikul
kombel ei
mäleta ma
neist juttudest
palju, mäletan
vaid, et
ta mõjus
mulle isalikult,
ta pillas
vahel mõne
lause, mis
püüdis mind
akadeemilises olustikus
orienteerida. Ma
mäletan, et
"Atlantise" –
tollal oli
see vist
veel "Kaunas"
–
peatuses ei
tahtnud ta
põõsaste vahele
rohusse tallatud
teel käia,
vaid ikka
ümber nurga
õiget teed
pidi, seletas
seda oma
ebausuga. Mobiiltelefoniga
tänaval või
bussis rääkimist
pidas ta
maitsetuseks, umbes
nagu seda
võiks olla
bussis suitsetamine.
Paar
korda käisin
ma tal
külas. Esik
ja töötuba
–
muid ruume
ma tema
kahetoalisest korterist
ei näinud
–
need olid
maast laeni
raamaturiiuleid täis
ja raamatud
olid kohati
kahes reas,
üks rida
teiste taga.
Igal pool
hõljus õrn
suitsuhõng. Ta
oli suur
suitsetaja, iga
loengu keskel
tegi ta
suitsupausi. Ta
pakkus mulle
teed, ja
siis kõnelesime.
Tegin seminaritööd
Kõivust, ja
just tema
oli see,
kes soovitas
mul Kõivu
endaga rääkima
minna; tõepoolest,
võtsin julguse
kokku ning
jaanuaris 1996
ajasin Kõivuga
tema raamatukogukabiinis
tund aega
juttu. Černov
laenas mulle
ühe Mamardašvili
raamatu, vene
keeles. Raamatul
oli suitsuhõng
küljes, kui
lugesin seda
bussis Viljandisse
sõites. Černov
organiseeris mulle
Venemaalt isegi
ühe Ricoeuri
venekeelse tõlke (ta ütles enne loengu algust, et sai mulle selle Ricoeuri, Lauri, kes mu kõrval istus, kuulis valesti, et Černov pakub mulle likööri).
Igatahes ta
hoolitses mu
eest, julgustas
mind.
Kui
mul esimene
raamat ilmus,
siis kinkisin
ka temale
ühe eksemplari.
Tol korral
ütles ta
mulle: "Kas
te olete
nüüd Kõivu-uurija
või luuletaja?"
Mina kohmasin
vastu: "Eks
ma püüan
mõlemat vaheldumisi."
Černov:
"Vaadake ette,
selline asi
viib isiksuse
kahestumiseni, ja
teate ise,
kus see
võib lõppeda."
Selle saateks
oli Černovile
iseloomulik naeratus,
muie. Ja
ta rääkis
veel, et
"kui te
nüüd kunstiinimeste
seltskonda pürgite,
siis peate
arvestama, et
need on
väga rasked
inimesed, seal
on igasuguseid
intriige ja
vastuolusid, kunstnikud
on väga
haavatavad inimesed,
nendega on
raske." Jumala
tõsi, muuseas.
Nädal hiljem
kohtusime tänaval,
talle olevat
vanamehe kiri
kõige rohkem
meeldinud.
Aeg-ajalt
tekitas Černoviga
suhtlemine muidugi
komplekse, sest
ta suhtus
minusse –
nii vähemalt
tundus –
kui eriti
võimekasse noormehesse;
sellena ma
ennast ise
muidugi ei
tundnud. Just
Černovi
suhtumise, ja
muidugi kogu
selle kõrgtasemelise
semiootikuteseltskonna
taustal tundsin,
kui laisk,
kui vähelugenud
ja kui
huvitu ma
ise olen.
Jah, ma
põdesin seda
vahel päris
kõvasti.
Lõpupoole
meie sidemed
hõrenesid. Mina
leidsin lõpuks
oma seltskonna
Veljesto ja
Erakkonna näol,
aga Černov
oli vahepeal
haige, aimatavasti
päris tõsiselt,
koolis teda
polnud, tagasi
tulles oli
ta loobunud
suitsetamisest, mis
oli tema
puhul eriti
võõrastav. Kord
saime kokku
kaubamaja ees
bussipeatuses, tal
oli neoonpunane
sall kaelas,
olemine oli
nukker, ja
ta hoiatas
mind: "Vaadake,
et teie
suitsetama ei
hakka. Vaadake
mind –
häält ei
ole, hambad
on hirmsad,
lõpuks veel
haigused." Ma
muidugi ei
julgenud ütelda,
et suitsetan
juba mõnda
aega.
Millalgi
ta lahkus
ülikoolist. Lahkumise
täpseid põhjusi
ma ei
teagi, midagi
oli tal
uue professuuriperioodi
jaoks ebapiisavat,
ning tema
asemele kutsuti
Soomest Torop.
Tema viimasel
Tartu-kevadel
sõitsime kord
bussiga linna,
ta käskis
mul akna
alla istuda,
sest teda,
vanemat meest
ei aja
keegi istekoha
pärast püsti,
mind aga
küll, ning
ta rääkis,
et täna
on raske
päev, ülikoolis
arutatakse ühe
õppejõu küsimust,
kes ei
sobi oma
kohale –
"muidu kena
inimene, aga
õppejõuna jätab
soovida." Hiljem
olen mõelnud,
et ta
võis äkki
ennast silmas
pidada, kes
teab.
Seejärel
kadus mu
esimene akadeemiline
isa, kes
pöördus minu
poole teietades
ja eesnimepidi,
oleks ehk
ka isanime
kasutanud, kui
oleksin venelane
olnud, kadus
minu silmapiirilt.
Olen kuulnud,
et ta
on Viljandi
kolledžis
loenguid lugenud,
et ta
on Soomes
elanud või
sinna jäänudki;
ei midagi
selget.
Pärast tema ülikoolist lahkumist nägin teda
oma viimase
ülikooliaasta talvel Tallinnas
ühes poes,
mis asus
sellesama maja
allkorrusel, milles
teadsin olevat
ta kodu,
ta ema
elas seal.
Ta oli
otsekui magamata
väljanägemisega ja
natuke nagu
häbenes mind.
Rääkisime mõne
sõna juttu,
ta küsis,
mis teemal
ma lõputöö
kirjutan. Tollest
korrast on
mul pisut
kurb mälestus,
me ei
olnud enam
miskipärast nii
lähedased seal
poes. Mul oli sellest kahju.
Peale seda olen teda veel korra näinud, 2008. aasta kevadel Tallinna bussijaamas, olin juba bussi peal, kui järsku nägin teda peatuses reisipampudega istumas. Mõtlesin, kas minna korraks bussist välja, et talle tere öelda, aga kuni ma kaalusin, kas ikka jõuan, pani buss hääled sisse ja sõitis minema. Černov jäi minust Tallinna bussijaama peatusesse number 5, ta oli jälle suitsetama hakanud.
Tahaks
teda praegu
näha ja
temaga rääkida,
väljaspool igasuguseid
ülikooli-kontekste.
Ma tahaksin
teda tänada.
1 kommentaar:
Mart Orava kommentaar Facebookis: "Kui paar aastat tagasi IC-ga telefoni teel rääkisime, ütles ta, et on seal Põhja-Soomes elades ja maailmas reisimas käies õnnelik. Ja seda oli ka häälest tunda."
Tuli veel meelde, et kõige esimest loengut 1994. aasta sügisel alustas ta sellega, et oleme nüüd sisenenud akadeemilisse sfääri, aga see on nagu maffia oma kindlate reeglite ja hierarhiatega - oleme astunud maffia liikmeks. Miskipärast aeg-ajalt meenub see jälle uuesti.
Postita kommentaar