Margus Ott rääkis
täna Utoopia vestlusel oma lapsepõlve-epifaaniast: ta kõndis toas
ringi ja mõtles mõtet „ma olen juba 4-aastane” - tähenduses,
et juba nii kaua on elatud, elu on peaaegu juba läbi. Se oli hetk,
kui ta sai aru oma olemise ajalisusest, aega piiritletusest (kui ma
nüüd õigesti aru saan).
Selliseid
fundamentaalseid lapsepõlve-epifaaniaid olen mujalgi kohanud
kirjeldatavat: Kõiv räägib „Kolme tamme” lõpus äratundmisest,
et „ainult mina olen” ja teised pelgalt on, mitte keegi pole
temalt tema olemiseks luba küsinud (just nii ta selle sõnastab);
Kaplinski on kirjeldanud, kuidas talle ükskord lapsena jõudis
kohale, et „ma olen mina”.
Mul seda
minuks-oleku epifaaniat ühe selge hetkena pole meeles, kuigi mäletan
end imestavat küll selle üle, et mind on ainult üks ja et ma olen
ainus, kes saab tunda seda, mida ma tunnen. Aga üks teine
välgusarnase taipamise hetk on küll meeles. Ma küsisin ükskord
emalt, et mis siis inimesest saab, kui inimene ära sureb, ja ema
vastas midagi nii, et „siis ei ole midagi, siis on tühjus” - ja
mul jooksid otsad järsku kokku: see, et inimene on surnud, on
seesama, et inimest ei ole enam olemas. Et surnud-olek polegi mingi
olek, surm pole sündmus inimese elus, vaid see on inimese puudumine,
igasuguse sündmuse võimalikkuse puudumine. Ja ma sain alles siis
aru, et ma ei näe oma surnud vanaisa enam mitte kunagi.
Muidugi oleks ema
võinud vastata ka (kui tal oleks teistsugune maailmavaade), et siis
on igavik või mingi teispoolne olemine või ümbersünd – aga
tegelikult vahet polnud, sest see polnudki see, mida ma küsisin.
Oluline oli just see, et inimest ei ole pärast surma enam siin
ja et elusolekul on piir. Selleni ma oma mäletamist mööda tollal
veel ei jõudnud, et see puudutab ju ka mind, ka minu olemine lõpeb
ükskord. Ja
kui ma järele mõtlen, pole see mulle vist selle
iseenda lõplikkuse juures
väga sügavalt oluline küsimus – mind ängistab oma surelikkuse
juures mitte see, et mind siis enam pole, et
ma olen vaid ajutine, vaid
see, et mind jäädakse leinama, tuntakse minu puudumise pärast
valu. Ja siis veel miski, mis
pole äng, vaid mõistatus, ja mis seisneb milleski sellises, et kas
on võimalik sellest lõplikkusest (mis on ju teatav raamistatus,
piiritletus, seega eeldamisi mingi struktuuriga ja reeglitega asi)
„välja arvutada” õiged otsused, õige elamisviis, milles see
seisneb, või on see „õigsus” puhta sattumusliku harjumuse
küsimus. Kas õige oleks olla võimalikult vähe segav tegur maailma
kulgemises ja põhjustada võimalikult vähe kannatusi või oleks
õigem toda kulgemist just
nimelt nihutada püüda, sest isevool viib kurjuse ja kannatusteni;
ja kui, siis mis aspektist nihutada? Kas ma olen hea inimene –
ilmselgelt mitte, mitte läbinisti hea, aja jooksul üha vähem hea
(üks mu täiskasvanuea
alguse sisemisi hämminguid:
ma polegi päris hea inimene) – ja kui mitte, siis kas see on
paratamatu või olen ma selle eest vastutav? Segane värk, aga jah,
see on mõistatus, et kas see lõplikkus, mis on mulle osaks antud,
toob kaasa mingi vastutuse, ja kui, siis mille ees, kelle ees? See
tuleb vist mingist sellisest tajust, et see surelikkus on minu
isiklik surelikkus, see eeldab mingit seotust, minu ja mu elu kui
mingi lõpetatud ja struktureeritud – mis asja? no mingi terviku –
tähenduslikku suhestatust. Mulle meeldib see Õnnepalu „Mõõdu”
lõpus öeldud kreedo: elada on jätta oma väike särav mürk kätte,
mis su tappis. Aga see kõlab vahel ka ikkagi kuidagi liiga
paatoslikult, tõde ei tohiks olla paatoslik, vaid öeldav
möödaminnes suusoojaks (ja kui pagana paatoslikult jälle seegi
kõlab).
Ja
kui nüüd mõelda, et ehk ongi olemas mingi teispoolne järg või
ümbersünnid või mingi vaimumaailm, siis muidugi, see võiks seda
pilti avardada, aga mul on ikkagi tunne, et nad ei annaks vastust
sellele mõistatusele. See oleks umbes nii, et mul on kujutlus, et ma
olen agnostiline selle suhtes, kas Ameerika on olemas, ja siis ma
olengi Ameerikas ega kahtle selles enam, maakera teisel poolel tõesti
on selline maa olemas – aga see ei seletaks ära seda mõistatust,
milleks need mandrid olemas on, milleks
on vahemaad nende vahel, oleks
vaid lisatehe mõistatuses, mõistatuse
laienenud ruum.
Üldistades
võib öelda, et see on agnostiline eetiline müstitsism, mida mu
mõistatus kehastab. No ja siis? Otsekui
aitaks see nimetamine mul märksõnade järgi otsida teaduskirjandust
oma mõistatuse lahendamiseks. Vaid elades, elu jooksul, kui tahes
kaugele teispoolsusse see ka ei ulatuks (sest ulatus, see tähendab
lõplikkus tal on) saan ma vastuse. Kui saan. Kui polegi see
mõistatus elamise ase ise, pesa, teokarp, millest väljaspool on
tühjus, eimiski.
(Tegelikult
ma ju tean vastust. Mõistatus on kookon, kus vastus liblikaks
areneb.)
1 kommentaar:
vaata Elizabeth Bishop "Ooteruumis":http://www.eki.ee/ninniku/index2.php?f=r&t=32
... Aga ma tundsin: sina oled üks mina,
sina oled Elizabeth,
oled üks nendest.
Mispärast sina ka?
Julgesin vaevalt vaadata,
et näha, kes ma niisugune olen ...
Postita kommentaar