19.6.08

ilmad

mu eelajaloo kliima on kolmesugune. esiteks, seesama hele päiksevalgus puulehtedes, heliks Clare Torry hääl. teiseks, väga lumine ilm, kas heleda päikse käes olev lumelagendik või väga tiheda lumesajuga hämarduv väikelinnatänav, heliks Rummo rütmiline luulelugemine (pigem just rütm ja tämber ja mitte niivõrd sõnad ise); eeskujuks üks mu emast tehtud mustvalge foto, kus ta umbes 16-aastasena seisab tihedas lumesajus Mõisaküla raudteejaamas, rätik peas; pildi raami taha jääb mu kujutelmas "lumevalgus äärelinna puiesteel", sealt on just tuldud, et pilti teha. kolmandaks, soe suvine vihmailm, selline, milles sõidab oma veoautoga filmi "Võlg" Lauri; vihmad, mis "mind on armastanud järjest", rütmiliselt ja pidevalt; kuuekümnendate lõpu Loomingu Raamatukogude vihukeste pehmest paberist lehed, mis on endasse imanud pideva vihmailma niiskust; vihmavaheajad ühtlaselt pilves, kuid heleda taeva aluses hubasuses; heliks on siin lihtsalt vihma hääl, kuulduna kuuekümnendate mööbliga sisustatud toast - aga hiljem täiskasvanuna olen leidnud ka sellele ilmale ideaalse "soundtracki", Miles Davise "Flamenco Sketches", minu kõrva jaoks vihmase suveilma muusika par excellence (ja ehk ma eksin, aga kas polnud ka "Võlas" kuulda seesugust vihmalaiska jazzi). Milesi & co (John Coltrane ja Cannonball Adderley saksofonidel, võrratu Bill Evans klaveril, Paul Chambers bassil, Jimmy Cobb trummidel) meistriteos on linti mängitud juba 1959.


Discover Miles Davis!


(muuseas, mu kujutelmad ei leiaks ilmselt tuge faktidest - väikseima aastase sademetehulgaga aasta Eestis on olnud 1965 ja suurimaga 1990 - aga just sel ajal hakkaski mu sademeterikas eelajaloo-müüt teadlikumat kuju võtma.)

lisan siia lingi Vikerraadio luulesaadetele, nende hulgas on kaks saadet, milles mängin 70ndate alguses ilmunud luuleplaatide sarja, sealhulgas ka Rummot ning räägin temaga seotud lumelagendiku-kujutelmast. minu saated on see ja see, tegelikult oli ka kolmas, kus olid Üdi ja Runnel, aga seda ma ei leidnud. saated on tehtud tegelikult 2002. aastal, need praegused kuupäevad nende juures on kordussaate ajad. muusika nende juurde pole valinud mina, vaid Maris Johannes (või oligi see Toots Thielemans "Keskööprogrammi" püsimuusika?).

Kommentaare ei ole: