MIS IIAL ETTE VÕTAD SA
Aastapäevale eelnes arvamustevahetus
presidendi ja parlamendi esinaise vahel, kas see Eesti lipp, mis
ainsana on vardas ööpäevaringselt, tuleks aastapäevatseremoonia
jaoks eelnevalt langetada või mitte. Kas lipp päikesetõusul
heisata või lihtsalt minna ta juurde ja teda tervitada? Kas
sümboliseerida une ja ärkamise katkestuslikku dünaamikat või
kosmilist pidevust, igavest naasmist või igavest püsivust?
Filosoofiline, riigiteoloogiline küsimus, kus vastamisi psühholoog
ja astrofüüsik.
Endamisi otsustan selle reebuse hoopis
magamise teel – kui ma suudan kuidagigi kellelegi kasulik olla,
siis mitte tänu sellele, et olen rituaalselt tervitanud lippu,
millele heidan pilgu ülepäeviti, vaid sellega, et ma olen välja
puhanud. See on ka minu vastus eelmise õhtu peaministri üleskutsele
väsimusest jagu saada.
Lähen selle asemel kirikusse. Näen
linnas ringi liikumas vanainimesi, sinimustvalge lindike rinnas,
noori, sinimustvalge lindike juustesse põimitud, rühikaid
otsusekindla ilmega piduvormis ohvitsere. Läbi lumesaju tuleb
kirikusse ka Eesti õigeusklike pea, tema assistent kammib veel
viimasel hetkel oma juukseid, et siis neile asetada oma torujas
ametimüts; meeskorporatsiooni tekliga noormees ja naiskorporatsiooni
tekliga neiu suudlevad enne kirikusse astumist, nende armastuses on
aadet. Surun kätt oma klassiõega – kui ütlen, et lubasin lehele
aastapäevast kirjutada, ütleb ta, et kirjutagu ma ilusatest
kodutütardest, keda ta juhendanud on. Jah, kodutütred olid kirikus
oma lippu kandes efektsed küll, kuigi ma pole kunagi aru saanud,
miks tubli olemiseks peaks tüdrukud ennast mängusõduriteks
kostümeerima, ära pane palun pahaks, armas klassiõde.
Lauldakse omi koraale, rahvalikke
kirikulaule, mis on oma lihtsakoeliste melismidega tõesti kaunid.
Pärast pastori sõnu „Tänu olgu Jumalale“ kirikusse tekkinud
pausi katkestab aga Bach ise kellegi mobiiltelefonist. Minu meelest
see sobib siia, meeldetuletusena, et ette reeglistamata geniaalsus
ähvardab meid igal hetkel ja just see ongi tänamisväärne.
Peapiiskop teeb jutlust, tema põhiiva
on ühiskonna sidusus ja solidaarsus, mille eeskujuna toob ta
pühakirja salmid Kristuse ihust, mida kogudus endast kujutab. Jah,
see iva on praeguses Eestis kõige olulisem, ses mõttes on
peapiiskop ajastu närvi õigesti tabanud. Ühiskonna soliidsuse
(ladina keeles kindlus, täielikkus, terviklikkus, terve-olek)
allikaks saab olla ainult solidaarsus.
Teenistuse lõpus sammub peapiiskop
piki kirikut, pilk sihikindlalt ukse suunas, käes karjasekepp; tema
järel president, kes surub pingiridade äärmistel kohtadel istujate
kätt; tema järel peaminister, kes käsi ei suru, vaid jagab
inimestele nappe noogutusi. Igaüks seisuse ja ülesannete kohaselt:
taevane rituaalne võim, inimlik rituaalne võim, tegelik võim.
Juba aastapäeva eelõhtul pidas
peaminister kõne, mis oli tema poolseks kokkuvõtteks viimase kuu
jooksul tekkinud õhkkonnast, mis tihenes Eesti kohal pärast tema
sõnu, mis ta enda arvates oli kriitikute poolt hiljem kontekstist
välja võetud. Probleemiks oligi aga just see, et see valitud
kontekst oli kohatu – milleks taandada asi ühele kergesti
naeruvääristatavale leheartiklile, kui asjakohane kontekst on
tegelikult inimlik suhtlusvabadus, solidaarsuse eelduseks oleva
dialoogi võimalikkuse olulisus? Muidugi selline kontekstivalik
solvas. Järgnes peaministri keeldumine vabandamast, mis võttis
otsekui pähklikoores kokku kogu selle piiratud kontekstitaju. Kui ta
nüüd aastapäeva hakul näitab isiklikku inimlikku nägu, mööndes,
et valitsusel on nappinud empaatiat, siis eelneva taustal mõjub see
ometi mõrult, sest inimesed (noh, millised inimesed? – näiteks
mina) ei saa maha suruda kahtlust, et seda öeldakse vaid aastapäeva
pidulikus, kuid kitsas kontekstis. Võib-olla toimib see niimoodi
intiimsemas ringis, kus perekondlik tähtpäev on võimalus klattida
suhteid ja andestada vahepealsed arusaamatused; võib-olla mõjub see
neile, kes peavadki peaministrit rahva karmiks, kuid õiglaseks
isaks, kes nüüd oma lepitussõnad ütleb. Kuid mitte neile, kes
kodanikena on väljunud „omasüülisest alaealisusest“.
Mulle on alati mõistatuseks jäänud
meie riigihümni kolmanda salmi read, kus palutakse, et Jumal „võtku
rohkest õnnista, mis iial ette võtad sa“. Mõistagi polnud see
probleemiks papa Jannsenile, kellele vaga usumehena Jumala poolde
pöördumine oli elementaarne. On siiski huvitav, et riik, mille
valitsejaks pole Jumala poolt määratud monarh, pöördub oma
pidulikel hetkedel kellegi poole, keda tegelikult ei usuta. Käiakse
ilma usuta kirikuõpetajatki kuulamas, kes teeb ette näo, nagu
Kristuski oma aujärjel pühitseks 24. veebruari. Kuid kummalisem on
tegelikult see rida ise, „mis iial ette võtad sa“. Kas tõesti
arvatakse, et kõik, mida isamaa ette võtab, on jumalikku õnnistust
väärt? Kas isamaa teeb alati õigesti? Ja kes õigupoolest on see
isamaa? Kas võimuesindaja, kes ütleb, et kui tööliselt suudetakse
välja pressida see, et ta vormistab oma vallandamise lahkumisena
omal soovil, siis ei vääri ta hüvitist lähematel kuudel toime
tulemiseks, ja üleüldse muudab raha töötu inimese laisaks? Või
need, kes selle vastu protestima tulevad, valdavalt venekeelne
töörahvas (sest eestlased pole ikka veel välja saanud inertsist,
et „töörahvas“ on nõukogudelik mõiste)?
Vahel tundub, et neid sõnu
tõlgendatakse nii, otsekui olekski isamaa pelgalt mingi äriline
ettevõte. Meie kõrgkoolisüsteemi mudeliks on rentaabel
Fordi-stiilis ettevõte, kus kulud on minimeeritud, isegi „tasuta
kõrghariduse“ all mõeldakse tegelikult toodet, mis saadaks
võimalikult „tasuta“ riigi kui ettevõtte jaoks. Kuid
põhiseaduse preambula sätestab Eesti riigi ideena puhta kulutuse,
ühe pisikultuuri säilimine on ju ebarentaabli sihiseade selgeim
juhtum. Kas Jumal peaks õnnistama hümni sõnade „mis iial ette
võtad sa“ tõlgendamist ettevõtlusena?
Kas isamaa on see viiendik Eesti
lastest, kes elavad vaesuses, või see mees, kes neile ütleb, et ta
ei saa neile söögiraha juurde anda, sest muidu joovad nende vanemad
selle maha, ja lisab, et tal on selleks rahva mandaat, või need
vanemad, kes neist kahtlustustest hoolimata kõhu kõrvalt kokku
hoides siiski oma lapsed üles kasvatavad? Võib-olla peitub isamaa
tuum selles pühas lapsemeelsuses, mis usub, et ehk aitavadki neid
lapsi riigimeeste ilusti pakitud sõnad – sest need on ju söödavad?
On üks järjekordne veebruarilõpp
ajastul, mida tulevikus ehk hakatakse mäletama Ansipi-Ilvese
kümnendina – ajastul, mida iseloomustab iroonilise meelelaadi
vohamine, miski, mida viimati võis sellises ulatuses näha nõukogude
kõrgstagnatsiooni aegadel, mil riigi eesotas oli tuimus ning sellega
kohanemiseks asutati Vanalinnastuudio ning tehti klassikaks saanud
huumorisaateid. Iroonia on samaaegse leppimatuse ja jõuetuse vili,
kontaktituse ja võõrandumise õhkkonnaga kohanemise viis,
eemalelükkava liigutuse kaudu saavutatav pahupidine solidaarsus.
Kurb irve näotsi vastu halli veebruaritaevast. Seal aga on see, kes
ikka „võtab õnnista“. Seal lehvib ka lipp, mis seekord
otsustati siiski langetamata ja heiskamata jätta. Ees on kevad.
1 kommentaar:
Väheke kõrvaline märkus, aga mulle (küll teoloogiliselt väheharitule) tundub, et "õnnistamist" võiks tõlgendada ka nii, et teatud puhul tähendab jumalik õnnistus hoopis ettevõtte untsuminekut - kui on juhtumisi paha ettevõtmine - et lollid inimesed võtavad ette, aga jumalik arm paneb käe ette. Mitte et sellel oleks asja Jannseni mõelduga.
Postita kommentaar